Debatt: Varför det är fel att publicera debattartikeln?

April 21, 2015

Marie är en blyg men snäll flicka. Hon har många vänner och älskar hästar. Hon älskar faktiskt hästar så mycket så att hon nästan pratar om dem hela tiden.

 

Detta märkte killarna i hennes klass, så det började reta henne. Vilket ledde till att Marie slutade prata om hästar. Nu ska Maries klass skriva en debattartikel. Marie vet att hon kan skriva en A artikel om varför det är bättre för hästar att äta gräs istället för hö. Men hon vet också att om hon lägger upp en artikel om hästar kommer alla veta att det är hennes artikel. Vilket kan leda till att hon blir retad igen. Så vad ska Marie göra? Bli retad? eller skriva en sämre artikel och få lägre betyg?

 

Just nu skriver vi en debattartikel i skolan. Dock kanske det inte är just nu för dig, det beror på när du läser texten, men det är inte vad jag ska debattera om. Debattartikeln som alla individer skriver ska läggas upp på en webbsida för alla att läsa. Det kanske till och med är på denna webbsida som du läser min artikel. I alla fall tycker jag är fel, och jag ska förklara varför.

 

Det är sant att vi inte kommer behöva skriva att de var vi som skrev debattartikeln, men ibland spelar det inte någon roll. En debattartikel är ett kort litet stycke som är fullt med åsikter, och om du inte levt under en sten hela ditt liv, vet du säkert att folk har olika åsikter. Att dela sina åsikter med andra kan ibland vara en skrämande tanke. Speciellt i skolan. Tänk dig att du vore en elev som hatar tuggummin. Men alla dina vänner tuggar dem hela tiden. Du tuggar dem också, för du vill inte hamna utanför, men du avskyr dem fortfarande. Därför känner du att du skulle kunna skriva en extremt bra debattartikel om varför tuggummin inte är bra. Men eftersom debattartikeln ska läggas upp på en sida där alla kan läsa den, vågar du inte skriva om tuggummin. Visst du behöver inte skriva ditt namn, men du vet att när din artikel kommer upp på sidan, kommer alla i din klass prata om “hur fel den är”. De kanske inte vet att det var du som skrev den, men det kommer vara jobbigt, och det vet du.

 

Fast nu kanske du tycker att en elev borde lära sig att publicera eller visa sina texter för personer. Och du har helt rätt, men de borde inte lära sig det med en debattartikel. En debattartikel är som jag redan skrivit fylld med personliga åsikter. En debattartikel blir bättre om du debatterar om något du verkligen kan stå för. Eller något som du personligen blivit utsatt för.

 

I tuggummifallet var du irriterad på alla tuggummin som du hade sett på gatorna och under bänkarna, och till och med under din egen sko. Att se tuggumminarna hade gjort dig irriterad, vilket i sin tur skulle kunna leda till att du skulle kunna skriva en rakarns bra debattartikel. Men du vågade inte, och skrev en artikel om varför brott är dåliga, även fast du inte blivit rånad någon gång. Texten blev bra, men den saknade något, något som texten om tuggummin skulle ha haft. Det “personliga”. Detta ledde till att texten blev en bra, men inte jättebra text, och du fick ett C. Även fast du vet att du kunde fått ett B eller högre på den andra texten.

 

Dock löser det här inte problemet med att elever borde lära sig att dela med sig med sina egna texter. Problemet börjar nog tidigt. Att dela sina egna åsikter är svårt i skolan. Ingen vill bli retad. Jag har kommit fram med en lösning till detta. Lösningen är att man borde lära elever när de är små att de borde vara “stolta” över det som de gör. Inte bara förvänta sig att det ska vara det. Dock är det ju nu tyvärr så att det inte sker på ett så bra sätt. Därför borde eleverna få börja dela med sig med saker som inte är fyllda med så många åsikter, som tillexempel en dikt, eller en kort berättelse. Jag vet att både en dikt och berättelse kan ha massvis med åsikter i sig. Men det är i alla fall enklare att skriva en utan dem, än vad det är med en debattartikel. Jag vet också att de borde lära sig att dela med sig med sina egna åsikter. Men i förskolan kan det vara väldigt svårt. Det är inte som när en person skriver en insändare till en tidning. Där vet i alla fall inte någon vem som skrev den. Och hen som skrev den slipper höra personers åsikter om den. För hela Sverige kan ju läsa den. Inte bara en liten klass eller skola.

 

Ja, det var allt för mig, hoppas det fick er att börja tänka lite.

Please reload

Taggar
Please reload

RSS Feed

Vill du vara med i redaktionen?

För alla elever på Sofielundsskolan.
Fyll i formuläret nedan så skickas din  anmälan in direkt och du kommer kontaktas av ansvarig lärare.