Utflykter gör skolarbetet roligare!

May 5, 2015

På vår skola lär vi oss massor, lärarna använder huvudsakligen datorer där vi kan söka efter information som någon annat samlat. Många saker här i skolan lär vi oss utifrån vad andra upplevt eller upptäckt, dock är det så att du som person kanske inte skulle uppleva det på samma sätt.

 

Min fråga är om det inte vore mycket mer lärorikt och kul att uppleva det själv, att kunna skapa en egen uppfattning om hur saker och ting fungerar i vårt samhälle? Kommer ni bäst ihåg när ni läser att kommunhuset är rött eller om ni får gå en promenad och se kommunhuset? Jag vet att jag kommer ihåg bättre om jag får se det med mina egna ögon, dessutom är det mycket roligare enligt många och när någonting är roligt kommer man ihåg det. Till exempel, kommer ni ihåg när ni senast reste någonstans, det gör jag. Klart och tydligt eftersom det var roligt.

 

Jag tog mig friheten att prata lite med Annica som är lärare i Svenska och Engelska på Sofielund. Hon var bland annat ledare för gruppen som åkte på museum under elevens val. Hon berättar för mig att de åkte på tre museum och att hon upplevde att eleverna tyckte att det var kul. Hon sa också att hon tycker att det är bra för eleverna att åka på utflykter eftersom de då lär sig mer om både staden och hur allt är sammanhängande i en stad, hon berättar för mig att hon tycker att självaste resan är viktig i sig. Hon tyckte även att det var bra att eleverna får lära sig på olika sätt och att man när man gör utflykter väcker tankar hos eleverna som kan vara riktigt intressanta.

 

Hon avslutar vårt samtal med att säga “ Jag ser inga nackdelar med att åka på utflykter” och berättar till sist att hon gärna skulle göra fler utflykter inom hennes ämnen. Jag tycker själv att Annica har rätt, utflykter är nyttigt för oss eftersom man inte bara lär sig det man är där för utan också om staden och hur man bland annat ska bete sig när man är i ute bland folk.

 

Jag pratade även med Evelina och Tyra från min egna klass om vad de tyckte om utflykter. Det första Evelina sa då är att hon älskar utflykter, hon berättar för mig att det är mycket roligare att vara i den rätta miljön. Hon säger att det är roligare att få röra sig under dagen och inte bara behöva sitta ner utan att allt blir mycket roligare om hon får vara i olika miljöer. Tyra instämmer och säger att hon älskar att få göra och upptäcka saker själv, hon och Evelina berättar båda för mig att de antagligen lär sig lika snabbt som i skolan, men att det är mycket roligare med utflykter!

 

Jag tror att många lärare inte har något emot utflykter, men kanske har svårt att komma på vart de kan åka någonstans. Dock är det så om man tänker efter att det inte är så svårt, till exempel skulle man i Engelska kunna besöka en engelsktalande ambassad eller i Religion kunna besöka en kyrka eller moské och kanske fråga prästen olika frågor man funderar över. Detta är bara några av alla förslag jag har, men det är upp till lärarna vart de vill åka. Därför uppmanar jag lärarna att använda fantasin.

 

Många lärare kommer säkert tänka på pengar, det kostar att åka på utflykter. Om ni frågar mig tycker jag att pengar är det värt om vi både lär oss och har roligt, skolan måste börja prioritera det roliga såsom utflykter i sin budget.

 

 

Skolarbetet kan lätt bli enformigt och därför är det roligt att åka på utflykter eftersom två utflykter aldrig kan bli densamma. Jag tycker att det är dags för en förändring och det tror jag att många andra håller med om.

 

Please reload

Taggar
Please reload

RSS Feed

Vill du vara med i redaktionen?

För alla elever på Sofielundsskolan.
Fyll i formuläret nedan så skickas din  anmälan in direkt och du kommer kontaktas av ansvarig lärare.