Kränkningar och skojbråk som går över styr!

November 30, 2015

På skolan förekommer det mycket kränkningar och skojbråk, men alla tar inte skojbråken på skoj. De här kommentarerna, kränkningarna, och skojbråken missuppfattas lätt och någon kan bli sårad.

 

Ibland förekommer det till och med slagsmål på skolan eller mellan elever utanför skolan.

Vi är två tjejer som går i 7b och vi ska kolla upp vad det är för typ av ord och kränkningar som förekommer på skolan, vi kommer också jämföra hur kränkningarna skiljer sig från dem yngre och dem äldre.

 

Bland de äldre förekommer det mycket ord som t.ex “Så ful du är!”  “Hora!”  “Bitch!”  “Slampa!”  “Idiot!”  “Dum i huvudet!”  “Fet!”  “Tjockis!”  “Snitchare!”  “Knäpp!”  “Fuck you!”  “Motherfucker!”  “Asså alvarligt?”  “Kan du inte det där?” “Svartskalle!”  “Neger!”  “Jävla ryss!” (Det förekommer med andra ursprung också, men tog ryss som ett exempel)*!

 

Men när går skojbråken över styr? Vi frågade runt lite och fick olika svar som t.ex när mottagaren inte skrattar, eller om man knuffas och den ena får ont. Skojbråken kan också gå över styr om man blandrar in familj, vänner eller känslor.

 

Bland dem yngre barnen förekommer det också kommentarer och kränkningar, men de kommentarerna är inte lika grova som dem äldre barnen använder. Kränkningarna handlar mer om utseende eller om någon säger att du låter arg eller irriterad. Någon annan kommentar som skulle kunna räknas som kränkande är “Du får inte vara med!”

 

Vi frågade också “När går skojbråken över styr?” Till svar fick vi bland annat, “När man leker och sen när någon tar någonting. Då blir det missförstånd och det blir bråk.”

 

Karin Lindhal

“Jag tycker inte att det förekommer särskilt mycket kränkningar, det brukar mest vara att man hotar med att lägga ut bilder på sociala medier. De förekommer mest i 7:an men annars hör jag inte så mycket kränkningar, och jag är ändå här i princip varje dag. Det brukar förekomma skojbråk ibland, men eftersom eleverna känner varandra och att båda tar det på skoj, räknar inte jag det som en kränkning. Jag är rätt bra på att höra om det är schyssta grejer eller inte, om det inte är det går jag fram direkt och säger ifrån. Jag tror att vuxna har mycket viktig roll i det hela, eftersom att de kan se vad som sker kan de sätta stopp för skojbråken innan de går över styr.

Jag gillar inte att skälla på folk och brukar istället, oftast, säga “Var det där verkligen okej?” eller någon liknande fråga. Om det inte är det så brukar eleven oftast inse det och be om ursäkt och göra det som är rätt.”

 

Vi tycker att det är kul med skojbråk om alla är med på det. Man kan skoja med de man känner och kanske inte så mycket med de man bara är bekanta med för att inte skapa förvirring eller missförstående. Det är viktigt att förstå när ett skojbråk går för långt så att man kan stoppa det i tid innan någon blir sårad eller större konflikter skapas.

Please reload

Taggar
Please reload

RSS Feed

Vill du vara med i redaktionen?

För alla elever på Sofielundsskolan.
Fyll i formuläret nedan så skickas din  anmälan in direkt och du kommer kontaktas av ansvarig lärare.