Studietips: Läxhjälpen gör skillnad!

December 2, 2015

Läxhjälpen är på tisdagar kl: 15:40-16.30, det ger elever en andra chans att ta igen missat arbete och få hjälp med läxor. Vi är två tjejer som ville veta mer, vad gör man på läxhjälpen? Hur kan det bli bättre? Varför? Osv... Därför intervjuade vi lärarna som hjälper till där, vi ställde också lite frågor till en elev som har gått på läxhjälpen några gånger.

 

Axel Ericsson

7a Sofielundsskolan

  “Jag tycker att läxhjälpen i skolan är bra, där kan man jobba mer effektivt och man slipper göra det hemma.           

  Jag tycker att man får bra hjälp där, men man skulle lika gärna kunna plugga hemma. Fast då blir man tröttare dagen därpå. Men om man ska jämföra med hur det var innan läxhjälpen och efter så tycker jag inte att det blev så stor skillnad.

  Jag vet inte om man skulle kunna förbättra någonting, tror inte det.”

 

 

Annica Östlund

Svensk- och engelska-lärare

  “Jag tycker att det är bra med läxhjälpen, de flesta som kommer till läxhjälpen behöver stöd i No och matte. Det skulle kunna bero på att man behöver någon att fråga och hjälp med fakta osv. Det är inte så många elever som kommer hit och behöver hjälp i mina ämnen. Jag tror att det kanske beror på att de flesta har så pass goda kunskaper att det inte behöver komma hit och göra läxorna.

  Just nu kommer jag inte på någonting som man skulle kunna förbättra så att fler elever kan utvecklas.”

 

Matin Alaverdi

 

Matte och musik-lärare

“Läxhjälpen har funnits ända sedan jag började jobba här, och säker mycket längre.

Här kan elever få en anndra chans och ta igen missat arbete. Man kan se förändringar  innan och efter elever har börjat på läxhjälpen. Det är det som är så bra med att gå hit, men för att elever ska kunna utvecklas ännu mer skulle vi behöva ha längre läxhjälp och mer tid så att alla hinner klart med sina arbeten.

  De flesta som kommer hit och vill ha hjälp eller behöver stöd i Matematik och No. Antagligen för att det är abstrakta ämnen, vilket kan göra det svårt att göra en verklighetskoppling och se helheten.”

 

Christina Hansson

Engelsk- och fransklärare

 

 

  “På läxhjälpen jobbar vi med sådant som man ligger efter i. Dem flesta som kommer hit behöver hjälp och stöd i No och Matematik, antagligen för att de är ganska abstrakta ämnen som är svåra att förstå och man kan inte alltid se.

  Det som är bra med läxhjälpen är att man kan hjälpa elever med sådant som de tycker är jobbigt, men för att läxhjälpen ska bli ännu bättre behöver alla vara fokuserade på rätt saker. Det går inte att någon kommer hit bara för att hänga med vänner. För att alla nu ska  fokusera på rätt saker måste vi säga ifrån och alternativt säga att de inte kan vara här om de inte gör rätt saker.

  Det kan vara svårt att jämföra hur det var före och efter eleverna började på läxhjälpen eftersom alla jobbar med olika saker. Men Matin som hjälper till med matematik och No hela tiden kanske ser förändringar.

  Läxhjälpen är ingenting nytt, det har funnits här så länge jag har jobbat här (sedan 2009).”

 

Det här var en kort sammanfattning om hur det är på läxhjälpen, vi tycker att det är bra att vi har det här på skolan eftersom att det är öppet för alla. Dessutom får alla en andra chans att ta igen missat arbete och få hjälp med läxor. Det är engagerande lärare som håller i läxjälpen och vill att alla elever ska utvecklas i skolan.

Please reload

Taggar
Please reload

RSS Feed

Vill du vara med i redaktionen?

För alla elever på Sofielundsskolan.
Fyll i formuläret nedan så skickas din  anmälan in direkt och du kommer kontaktas av ansvarig lärare.