Mannen bakom datorskärmen - en bokrecension!

March 8, 2017

Ritta Jacobsson

Han kallar sig Esmeralda

2014

Esmeralda är inte den hon utger sig att vara. Gång på gång visar hon sig på nätet med en annan identitet, och hon är bra på det. Men vad skulle hända om hon blev avslöjad, och hon inte längre kan gömma sig bakom en skärm?

Författaren har gett sig in på ett ämne som hela tiden utvecklas och förändras. Hon försöker beskriva ungdomarnas vardag, språket, beteéndet och samtidigt lyckas hon hålla en ung men mogen story. Språket i sig är väldigt ungdomligt men det finns fortfarande ord som sticker ut. Denna händelse utspelar sig på ett gymnasium och i den åldern blir man oftast mer mogen och använder inte lika mycket slang och det är säkert en utav anledningarna.  Men så klart, om man bortser från små felen som finns så är det väldigt likt och man kan relatera till mycket utav de sakerna författaren skriver, och just för att hon skriver på ett sådant “ungt” sätt så är boken väldigt lätt att förstå. Jag tror att man kan lära sig mycket av boken och få en inblick av hur det ser ut på nätet och vilka risker som finns, och jag tror att man lär sig så mycket för att språket just är lättare att förstå. Om scenariot skulle ändras och t. ex. Lars Kepler skulle skrivit en liknande historia – tror jag – att det skulle vara mycket svårare att förstå just för att språket skulle vara annorlunda.

Karaktärerna har till en början ett väldigt vanligt liv och det ser ut som det gör. Det finns dessa grupperingar, de populära, de mindre populära osv men under bokens gång förändras det något enormt. Selena, en rik och populär tjej. Magne, en kille som inte alls är lika populär. Ganska snabbt under bokens gång krockar deras liv och det blir till en bra sak, med tiden. På något sätt lyckas de förbättra varandra, och hjälper varandra när det behövs. Sedan måste man ju också hålla sig till den röda tråden, så längs vägen blir det konflikter, bråk och ännu mer osäkerhet men det lyckas alltid hitta tillbaka till varandra vad det än är. Boken kretsar kring Selena, Magne och Esmeralda som – som sagt – gömmer sig bakom en skärm och utnyttjar ungdomar. Jag tror att boken kanske är inspirerad från “Alexandramannen” som pågick ca 1999-2006. Esmeralda som mannen egentligen är beskrivs i boken som en vanlig medelålders man som inte alls ser ut som att han skulle kunna skada någon. Men bakom allt det finns det en historia av sexuellt ofredande som bara fortsätter för att han har fördelen att gömma sig bakom en skärm.

Jag kan känna att jag har lärt mig mycket av den här boken. Som jag sa tidigare får man en inblick av hur det kan se ut på nätet och de stora riskerna som finns. Jag får intrycket av att författaren vill informera boken och kanske få ungdomar att se allvaret med sociala medier och hur enkelt det faktiskt är att bli utsatt. I vissa fall tror jag att det kanske är ganska enkelt att flyta iväg och vira in småsaker i boken som egentligen inte behövs, och kanske bara göra det mer komplicerat, men jag tycker att författaren har hållit sig till den röda tråden. Dock tycker jag att slutet kunde vart bättre.. Det är vad man förväntar sig och det är ju tyvärr inte så att alla får ett lyckligt slut. Det kanske hade blivit mer drag i boken ifall den hade slutat på ett annat sätt och det hade kommit en stor överraskning. Men utöver det är det en bok som är lärorik och som jag kan rekommendera.

Please reload

Taggar
Please reload